Za co można pokochać nasiona chia?

Istnieje wiele produktów, które są określane mianem superfoods. Jednym z nich są bez wątpienia nasiona chia (https://www.bee.pl/9253-nasiona-chia). Nie sposób zaprzeczyć temu, że produkt ten charakteryzuje się bardzo wysoką zawartością cennych dla naszego zdrowia składników. Na uwagę zasługuje również możliwość jego wszechstronnego wykorzystania. Zanim jednak zakupimy nasiona chia, przyjrzyjmy się ich właściwościom.

Wysoka zawartość białka i cennych witamin

Nie ulega wątpliwości, że w nasionach chcia znajdziemy bardzo wiele cennego białka, którego wysokie spożycie zalecane jest w szczególności osobom chcącym zwiększyć swoją masę mięśniową. Należy również zaznaczyć, że nasiona chia stanowią skarbnicę cennych tłuszczy. Ponadto, w tym wyjątkowym produkcie nie brak jest witaminy C, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu odpornościowego. Dzięki nasionom chia możemy dostarczyć sobie również niacyny. Nasiona chia nadają się dla każdego, kto chce w kompleksowy sposób zatroszczyć się o swoje zdrowie. Dobrze byłoby mieć świadomość tego, że nasiona nie powinny być spożywane w nadmiarze. Warto także pić spore ilości wody, jeśli spożywamy nasiona chia.

Jak można wykorzystać nasiona chia?

Nie sposób zaprzeczyć temu, że nasiona chia nadają się do naprawdę wszechstronnego wykorzystania. Dzięki nim możemy przygotować wiele różnego rodzaju dań, a wśród nich wyróżnia się bez wątpienia pudding chia. Można przyrządzić go na bazie mleka roślinnego czy klasycznego, pochodzącego od zwierząt. Nie ulega wątpliwości, że pudding ten podany z owocami i orzechami nadaje się na śniadanie lub na podwieczorek. Nasionka chia można również dodawać do innego rodzaju dań. Mogą posłużyć one między innymi do posypania sałatek. Ponadto, można wzbogacić nimi owsiankę, a także kaszę jaglaną na słodko. Warto byłoby mieć na uwadze systematyczne spożywanie nasion chia, aby można się było cieszyć z satysfakcjonujących efektów. Sporadyczne sięganie po nasiona chia niestety nam ich nie zapewni.

 

Czy nasiona chia to dobry dodatek do codziennej diety?

Nasiona chia to bardzo popularny dodatek wielu potraw, określany mianem “superfoods”. Ta starożytna roślina spokrewniona z miętą nie tylko zawiera mnóstwo witamin i minerałów, ale też świetnie smakuje. Jakie są największe zalety stosowania nasion chia i w jakich sytuacjach można je stosować w codziennej diecie?

Duża ilość witamin i minerałów

Nasiona chia to nie tylko źródło witamin A, C oraz E, ale również wielu składników mineralnych. Wystarczy wspomnieć tutaj o żelazie, wapniu, fosforze czy magnezie. Dodać należy do tego egzogenne kwasy na czele z omega-3. Ten rzadki składnik w świecie roślin zazwyczaj spotykany jest w diecie nastawionej na ryby. Nasiona chia podobne są w pewnych względach do siemienia lnianego. Nie dziwi spora zatem spora popularności nasion w dietach bezmięsnych.

Nasiona chia mocno poprawiają regenerację organizmu. Składają się aż w 20% z białka, w dodatku bardzo wysokiej jakości, który automatycznie wchłania się w organizmie. Nasiona mają też bardzo dużo przeciwutleniaczy. Wskutek dużej ilości minerałów skutecznie uzupełniają niedobory w mięśniach, co pozwala na ich efektowną pracę. Chia posiada też dużo rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika. Dzięki temu posiada się stały poziom energii. Błonnik wpływa też na wrażenie sytości, co ułatwia gubienie kilogramów.

Zastosowanie chia w kuchni

Nasiona chia mają podobne właściwości odżywcze do lnu, ale w porównaniu z nim nie wymagają mielenia. Organizm w pełni wchłania ukryte w nim substancje odżywcze. Nasiona można używać w zasadzie do każdej potrawy. Zwiększa się w ten sposób jej chrupką konsystencję. Wystarczy mała garść jako dodatek do dowolnej potrawy. Nie zmienia się wtedy zasadniczo smak, co może zdarzyć się w przypadku lnu. Nasiona można dodać zamiast części mąki, przykładowo w proporcji 1:5. Dzięki temu potrawa będzie znacznie zdrowsza, a dodatkowo bardziej chrupka. Warto posypać nasionami ulubioną sałatkę czy wrzucić je do płatków musli. Nie należy jednak przesadzać z ilością. Wystarczy zaledwie mała garść stosowana każdego dnia.

 

Czym są nasiona chia i dlaczego warto je jeść?

Na rynku pojawia się coraz więcej produktów spożywczych, które charakteryzują się bardzo korzystnym wpływem na nasze zdrowie. Niektóre z nich brzmią nieco enigmatycznie i wymyślnie, jednak warto dać im szansę, gdyż są one bardzo zdrowe. Przykładem takiego produktu mogą być nasiona chia ze sklepu internetowego bee.pl, które już od kilku lat podbijają serca wielbicieli zdrowego stylu życia. Czym są owe nasiona? Skąd się wzięły? Dlaczego tak warto je jeść i jak je przemycić do naszej diety?

Czym są nasiona chia?

Są to nasiona rośliny o tej samej nazwie. Rośnie ona głównie na terenie Meksyku i Gwatemali. Mogą mieć różne zabarwienie – od białego, przez brązowy aż do czarnego. Choć na naszych rejonach pojawiły się stosunkowo niedawno to warto wiedzieć, że Majowie i Aztekowie wykorzystywali nasiona chia już kilka tysięcy lat temu. Były bardzo ważnym elementem ich diety. W języku starożytnych Majów “chia” oznaczało siłę. Nasiona te zalicza się do superfoods, czyli grupy naturalnych produktów spożywczych, które mają szczególnie korzystny wpływ na zdrowie.

Właściwości nasion chia

Te niepozornie wyglądające ziarenka to prawdziwa skarbnica wielu witamin i składników mineralnych. Znajdziemy w nich sporo witamin, a dokładnie witaminę A, C, E oraz z grupy B. Mogą się także pochwalić dużą zawartością przeróżnych minerałów, takich jak miedź, cynk, fosfor, żelazo, wapń, potas, selen oraz magnez. Są także bogatym źródłem przeciwutleniaczy i kwasów tłuszczowych.

W 100 g nasion chia znajdziemy:

  • 485 kcal
  • 16,5 g białka
  • 31 g tłuszczu
  • 42 g węglowodanów
  • 34,5 g błonnika.

Zastosowanie nasion chia

Nasiona chia są produktem uniwersalnym i można je przemycać do naszych posiłków na różne sposoby. Sprawdzą się w koktajlach, smoothies, sałatkach czy muesli. Jeśli pieczemy domowy chleb to możemy dodać do niego nieco nasion chia. Nadają się także do innych wypieków, takich jak ciastka czy ciasta i sprawią, że będą one o wiele zdrowsze. Bardzo znany jest także pudding na bazie nasion chia. Do jego przygotowania używa się namoczonych wcześniej nasion i dowolnych dodatków, np. owoców czy orzechów.