Dobry dodatek do codziennej diety

Czy nasiona chia to dobry dodatek do codziennej diety?

Nasiona chia to bardzo popularny dodatek wielu potraw, określany mianem “superfoods”. Ta starożytna roślina spokrewniona z miętą nie tylko zawiera mnóstwo witamin i minerałów, ale też świetnie smakuje. Jakie są największe zalety stosowania nasion chia i w jakich sytuacjach można je stosować w codziennej diecie?

Duża ilość witamin i minerałów

Nasiona chia to nie tylko źródło witamin A, C oraz E, ale również wielu składników mineralnych. Wystarczy wspomnieć tutaj o żelazie, wapniu, fosforze czy magnezie. Dodać należy do tego egzogenne kwasy na czele z omega-3. Ten rzadki składnik w świecie roślin zazwyczaj spotykany jest w diecie nastawionej na ryby. Nasiona chia podobne są w pewnych względach do siemienia lnianego. Nie dziwi spora zatem spora popularności nasion w dietach bezmięsnych.

Nasiona chia mocno poprawiają regenerację organizmu. Składają się aż w 20% z białka, w dodatku bardzo wysokiej jakości, który automatycznie wchłania się w organizmie. Nasiona mają też bardzo dużo przeciwutleniaczy. Wskutek dużej ilości minerałów skutecznie uzupełniają niedobory w mięśniach, co pozwala na ich efektowną pracę. Chia posiada też dużo rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika. Dzięki temu posiada się stały poziom energii. Błonnik wpływa też na wrażenie sytości, co ułatwia gubienie kilogramów.

Zastosowanie chia w kuchni

Nasiona chia mają podobne właściwości odżywcze do lnu, ale w porównaniu z nim nie wymagają mielenia. Organizm w pełni wchłania ukryte w nim substancje odżywcze. Nasiona można używać w zasadzie do każdej potrawy. Zwiększa się w ten sposób jej chrupką konsystencję. Wystarczy mała garść jako dodatek do dowolnej potrawy. Nie zmienia się wtedy zasadniczo smak, co może zdarzyć się w przypadku lnu. Nasiona można dodać zamiast części mąki, przykładowo w proporcji 1:5. Dzięki temu potrawa będzie znacznie zdrowsza, a dodatkowo bardziej chrupka. Warto posypać nasionami ulubioną sałatkę czy wrzucić je do płatków musli. Nie należy jednak przesadzać z ilością. Wystarczy zaledwie mała garść stosowana każdego dnia.